معماری
خانه / نظریه عرفان مقربین / نظریه عرفان مقربین

نظریه عرفان مقربین

عرفان مقربین عرفان موفقترین انسانهایی است که بهترین راه سعادت را یافتند و رفتند و به مقصد رسیدند.

عرفان مقربین همان حکمت ناب شیعی است که در نزد ولی الله الاعظم عج بوده و در زمان ظهور زمین را بنور پرودگار روشن میکند

عرفان مقربین لب اللباب یعنی مغز اسلام ناب محمدی و قله دین حقیقی و نابی است که عندالله بوده و از گزند تحریف و آلودگی مصون مانده است.

عرفان مقربین یا حکمت عرشی، حکمت ناب شیعی، صراط مستقیم قرآنی و … عناوین دیگر معارفی هستند که شاخصه عمده آن ارتباط روحی با اولیا بزرگ خداوند از طریق قرار گرفتن در سلسله پیران طریقت و علمای ربانی صراط مستقیم است. بر اساس آموزه های استاد، عرفان ناب که روش مقربین درگاه الهی بوده است و در دو بعد نظری و عملی جز از راه تمسک به حبل الله المتین که همانا ولایت اولیا و مقربین است حاصل شدنی نیست و تمسک به سلسله اولیا الهی نیز چیزی جز ارتباط روحانی نیست. این ارتباط که خود حاصل ذکر، کنترل و تهذیب نفس، محبت، سرسپردگی و طاعت است به معنی قرار گرفتن در ظل امدادات، فیوضات، الهامات و عنایت خداوندی است که از طریق و مجرای اولیائش بر همه عوالم وجود سریان دارد. این شاخصه و ویژگی، مهمترین فصل تمایز عرفان ناب از جریان های باطل، عرفان های شیطانی و بدلی و حتی صحیح ولی مغشوش و مخدوش می باشد. بر اساس اصول مسلم عقلی چون محالیت طفره و قاعده امکان اشرف مجاری فیض الهی، ذوات مقدس مقربین بر حسب اقرب فالاقرب هستند که با امداد رسانی به عوالم مادون، آنها را در صیرورت علمی و نفسانی تحت حمایت و هدایت ربانی قرار می دهند.

هر روحی که طالب این سیر و سلوک است با اراده و مشیت خود می تواندبه این سلسله جلیله ذهبیه حقانی متصل شود(لمن شاء منکم ان یستقیم) و با اتصال به سالکان این راه، در مسیر سنخیت روحی بین خود و روح اعظم کائنات رابطه ای وثیق، معقول و پر فیض را برقرار ساخته و پله های معراج را یکی بعد از دیگری طی نماید.

از مقامات توکل (تبتل) تا فنا        پله پله تا ملاقات خدا

استاد واصل در این مسیر اولین حلقه اتصال شخص می باشد که معیارهای شناخت آن در مجالس ذکر معارف به سالکان آموزش داده می شود. اعتقاد به وحدت علم و دین و عقلانی بودن هندسه این معرفت از نکات مؤکد استاد در جلسات می باشد.

آزادی بحث  و پاسخ به سؤالات، نقادی عرفان ها و فلسفه ها و تجربه های انسانی در مطالعات و پژوهش های تطبیقی در علم و دین از دیگر مسائل مورد توجه و تأکید استاد است و در بعد تربیت عملی علاقمندان به سیر و سلوک، استمرار چله های ذکر و کنترل نفسانی نیز از برنامه های مستمر آموزش ها می باشد.

استاد علوی

 

همچنین ببینید

آیا خداوند متعال سرنوشت هر کسی را از پیش مشخص کرده است؟

  خداوند انسان‏ ها را از گِلی به نام علیین و گِلی به نام سجیین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *