معماری

خوشه های حکمت در کلام استاد

۴۳. تبعیت از علمای ظاهری

سخنرانی جمعه ۱۳۹۶/۰۸/۲۵

تا از امتحان خود در تبعیت از علمای ظاهری موفق بیرون نیاییم، توفیق رؤیت امام زمان (عج الله تعالی فرجه شریف) را که هیچ، بلکه توفیق زیارت رجال الغیب را هم پیدا نخواهیم کرد و همیشه در آتش فراغ خواهیم سوخت.

۳۶. تنفر اولیاء از دنیا ناشی از معرفت و تقواست

بین تنفر اولیاء خداوند از دنیا و تنفر کسانی که خودکشی می کنند، فرق های اساسی است و این ها از یک سنخ نیستند. که این ناشی از جهالت و ضعف نفس است و آن ناشی از معرفت و قوت نفسی که خود محصول تقوی و عشق به آخرت و لقاءالله است.

۳۵. منظور دنیای مذموم در قرآن و روایات چیست؟

دنیای مذموم در قرآن و روایات، عالم طبیعت نیست که اینها آیات الهی و منبع شناخت خداوند و سنت های او هستند. منظور از دنیای مذموم، حیات الدنیاست؛ یعنی دنیایی که بر مبنا و محور غریزه و عقده های روحی و روانی و نیازهای پس انسان بگردد.

۳۲. خدمت عاشقانه عامل شکوفایی عقل و عشق

 

وقتی شما خدمت عاشقانه زیر نظر یک ولی از اولیاء خداوند را تجربه می کنید، هم عشق و هم عقل شما شکوفا می شود.

عشق شما، برای اینکه خودتان را وقف می کید و این کار، کار عشقا و محبین است،

و عقل شما، چو در راه هدف اولیاء که بهترین هدف است قدم می زنید.

 

۳۱ معجزه خدمت عاشقانه

اگر آنقدر نماز بخوانی و سجده کنی که پیشانی ات سوراخ شود،

اگر آنقدر حسین حسین بگویی که حنجره ات سوراخ شود،

اگر آنقدر روزه بگیری که فقط رگ و استخوانت بماند،

اگر آنقدر سینه بزنی که سینه ات سوراخ شود،

اگر آنقدر پیاده کربلا بروی که پاهایت قطع شود،

همه این ارزش ها و اعمال عاشقانه به اندازه خدمت عاشقانه نمی تواند تو را بالا ببرد.

۲۸ معنای خدمت عاشقانه در عرفان مقربین

از نظر عرفان مقربین، بزرگترین عبادت خدمت عاشقانه است.

خدمت عاشقانه یعنی از اینکه مولا به تو کار و تکلیف نمی گوید ضجر ببری.

خدمت عاشقانه یعنی اینکه تمام هدفت تحقق اهداف جهانی مولا باشد.

خدمتت عاشقانه یعنی اینکه اراده ات با اراده خداوند یکی باشد.

۲۷ حکمت ناب، مجمع البحرین عرفان مقربین

حکمت ناب، مجمع البحرین و ملتقای مفاهیم پارادوکسیکال متناقض نماست. و عده ما آنجاست. پس در جستجوی خضر راه، همراه موسی کلیم و با عصای عقل و خرد، این راه را می پوییم تا با پیوستن به اولیای حقیقی، همسفر کاروان مقربین الهی در سفری روحانی و بهجت زا، راهی عرش الهی شویم. مؤمنین حقیقی، طالب حکمت ناب و زلال معرفت از کوثر حکیم علی الاطلاق هستند.

۲۵ مفهوم ولایت در عرفان مقربین

ولایت به معنای قرابت و نزدیکی بین دو حقیقت به صورت متوالی است، به گونه ای که حجاب و حائلی از جس غیر خودشان بین آن ها نباشد. بدین واسطه، ولی به مولی علیه افاضه علمی و عملی می نماید و سایر معانی ولایت همچون دوستی، حکومت، سلطه، قرابت و غیره به همین معنا باز می گردد.

۲۴ اثر چله ها در عرفان مقربین

مهمترین اثر چله، برقراری ارتباط روحی با آن معصومی است که چله منتسب به وی است. نتیجه ارتباط روحی، به مقام عصمت رسیدن است. چهل روز به یک معصوم اندیشیدن نتیجه اش به طور تدریجی به عصمت رسیدن است. معصوم شدن بدین معناست که نه تنها گناهی مرتکب نمی شویم، بلکه فکر گناه هم به ذهنمان خطور نمی کند.

۲۰ لذت حقیقی

باید به این آگاهی برسیم که او لذت برنده است نه ما، و لذت حقیقی برای ما زمانی محقق می شود که درک کنیم از لذت اوست که ما مبتهج و مشعوف می شویم. پس تا زمانی که خیال می کنیم ما از لذائذ بهره مندیم، در زندان وهم و خیال و غفلت محبوس خواهیم ماند که چیزی جز جهنم نیست، و این یکی از اسراری است که اولیاء ما در عرفان مقربین بدان متصفند.

۱۹ وجوه تسمیه آسمانی ترین سبک زندگی

آسمانی ترین و عالیترین و محکمترین سبک زندگی را به اعتبارهای مختلف میتوان نام گذاری کرد.

حکمت مقربین (به اعتبار سالکین این راه)

عمل مخلصانه (به اعتبار روش این راه)

صراط مستقیم (به اعتبار کیفیت این راه)

حکمت عرشی (به اعتبار مقصد این راه)

۱۸ جریان فیض

عرفان مقربین یعنی وصل شدن به سلسله اولیاء الهی و وارد شدن به جریان فیض الهی که در رأس آن ولایت خداوند است. نور ولایت از خداوند آغاز می شود و به اولین ولی، ولی الله اعظم، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف منتقل می شود. و از آن جناب به تمامی عوالم مادون سرازیر میگردد.

۱۷ رابطه طریقت و شریعت در عرفان مقربین

طریقت، در باطن شریعت و شریعت، ظاهر طریقت است. این باطن و ظاهر از یکدیگر قابل تفکیک نیستند، لذا اگر انسان در صدد تکامل تا عرش الهی باشد، باید قدم به قدم در طریقت از نردبان شریعت بالا رود، هر کجا سالک گمان کند که دیگر نیازی به نردبان ندارد، سقوط کرده است.

۱۶ سلسله درس های عرفان مقربین

سلسله درس های استاد علوی در کانون علم و دین

  1. سلسله مباحث عرفانی جهان بینی معقول، حکمت ناب و ویژگی ها و مؤلفه های آن
  2. مبانی نظری عرفان عملی با استفاده از آموزه های پیران طریقت شیعی
  3. نقش علوم ماورائی در رسیدن به مجمع البحرین علم و دین (وحدت علم و دین، نقطه کانونی مقولات پارادوکسیکال)
  4. نقش رجال الغیب و شناخت آنان در تحقق حیات معقول (ایده آل زندگی و زندگی ایده آل)

۱۳ صراط مستقیم، راه ایدئال

صراط مستقیم کوتاه ترین راه نجات است، بنابراین مانع سرگردانی انسان در بیابان ها و کوره راه ها می گردد و سریع ترین راه است، زیرا پستی و بلندی ندارد و هموار است. همچنین صراط مستقیم خلاف ندارد، لذا گمراهی و بازگشت از آن بی معناست.

۱۲ چله فاطمیه

امسال که هم در ابتدا و هم در انتهای سال چله فاطمیه داریم، باید سعی کنیم حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را الگوی زندگی خود قرار دهیم و از آن مهم تر، ارتباط با خداوند است. برای رفع مشکلات، باید توکل به خداوند، تهذیب و تربیت نفس را سر لوحه کارهایمان قرار دهیم.

۱۰ واژه ی بی مسمای سور رئالیسم

واژه فریبکارانه سور رئالیسم غربی قرابت با عرفان شیطانی دارد
در واقع آنچه واقعیت پدیده فرا واقعیت در فرهنگ وهنر و ادبیات غرب است چیزی نیست جز ما دون واقعیت یعنی آنچه سوررئالیسم نامیده شده است دقیقاً ساب رئالیسم است و بدل و عکس فرا واقعیت و قرابت آن با عرفانهای منحرف و بعضا شیطانی بسیار بیشتر است از نزدیکی آن با عرفانهای اصیل و ریشه دار در تعالیم الهی.
در عرفان ناب اسلامی بین دنیای واقعی و دنیاهای مادون و مافوق مرزهای دقیقی وجود دارد که باعث پیدایش واژه هایی چون برزخ محال و برزخ ممکن گردیده است دنیاهای مادون دقیقا محل موجودات وهمی و اساطیری و آنچه که در فرهنگ تعالیم فرویدی ضمیر سرخورده و سرکوفت شده نامیده شده است میباشد که تظاهرات آن را در رؤیاهای پریشان و بی قانون و قاعده و به تعبیر قرآن اضغاث احلام میبینیم بین این دنیاها با دنیاهای مافوق که محل موجودات حقیقی به معنای حقیقی و موجوداتی که بهره وجودی و سعه و شدت وجودشان بسیار بالاتر از دنیای واقعی ما انسانهاست بون بعیدی است بنام دنیای واقعی و رئال و تظاهرات آن دنیا را در رؤیاهای صادقه اولیاء و عرفا و کشف و شهود آنان که دقیقا بر تعالیم انبیاء مطابقت دارد میبینیم
آنچه که امروز در آثار هنری و ادبی غرب بنام سوررئالیسم مشاهده میشود اکثریت قریب به اتفاق تظاهرات همان دنیای مادون است که بنام سوررئالیسم به خورد مردم دنیا داده میشود و جای تاسف است که پاره ای از هنرپیشگان و ادب پیشگان این دیار مست از شراب آلوده این میخانه شیطانی شده اند و این نیست جز نتیجه بیگانگی از عرفان و حکمت ناب الهی.

۹ حلقه اتصال انسان به سلسله

حکمت ناب شیعی، حلقه اتصال انسان به سلسله، ظرف علم الهی، کهف کتاب های آسمانیحکمت ناب شیعی، حلقه اتصال انسان به سلسله، ظرف علم الهی، کهف کتابهای آسمانی و عترت نبی اکرم است و انسان را به مرحله “فاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى” می رساند و تا مرتبه “رب هَبْ لی کَمالَ الاِْنْقِطاعِ اِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النّورِ وَ تَصیرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ” بالا می برد.، و عترت نبی اکرم صلی الله علیه و آله است.

۸ تقسیم انسانها

نزاع جریان حق و باطل، در طول تاریخ مبارزه دو گروه ( انعمت علیهم) و ( مغضوب علیهم ) اولیاء شیطان ( مغضوب علیهم ) بواسطه عوام فریبی و دروغ گویی، اکثریت مردم ( ضالین ) را در جهت اهداف خودشان استعمار و استحمار و استثمار نموده و گمراه می کنند.

۱. چله های شریعتی و چله های طریقتی

چله های شریعتی در مرحله علم الیقین، اراده و عشق را در انسان تقویت می کند ولی چله های طریقتی در مرحله عین الیقین گویی انقلابی در ذات آدمی پدید می آورد. مس وجود آدمی را تبدیل به طلا می کند.

کسی که چهل چله طریقتی گرفته، او انسان معمولی نیست، او یک فرشته است، یک موجود نورانی است که در بین انسان ها زندگی می کند.