معماری
خانه / استاد علوی / سخنرانی ها / جلسه عمومی ۲۹ آبان ۹۷ – جلسه ۳۲۴

جلسه عمومی ۲۹ آبان ۹۷ – جلسه ۳۲۴

جلسه ۳۲۴                                                                               مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۹

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان‌ها هر قدر نورانی شوند به اندازه ­ی پیامبران و امامان نورانی نیستند؛ پس همواره در زندگی همه­ ی انسان‌ها شیطان خواهدبود؛ تا زمانی که به مرحله ­ی {ارجعی الی ربک} رسند ودر «قوس صعود» قرار گیرند.

مراحل و انواع هدایت

هر انسانی دو مرحله هدایت دارد. هدایت اول آن است که خداوند «ارائه ­ی طریق» می­کند و راه را نشان می‌دهد. اگر انسان هدایت اول را خوب انجام دهد هدایت دوم می‌آید. هدایت دوم آن است که خداوند دستش را می‌گیرد و به مقصد می‌رساند که «ایصال الی المطلوب» است.

{الَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انتِقَامٍ}[۱]

«آیا خداوند برای بنده‌اش کافی نیست؟ و مردم تو را از غیر خدا می‌ترسانند و هر که را خدا گمراه کند پس هیچ راهنمایی برای او نخواهد بود؛ و هر که را خداوند هدایت کند، پس هیچ گمراه کننده‌ای برای او نیست، آیا خداوند، نفوذناپذیر و صاحب انتقام نیست.»

در هدایت اول که خداوند «ارائه ­ی طریق» می‌کند و راه را به انسان نشان می‌دهد، مضَلّ وجود دارد که شیطان گمراه کننده و منحرف کننده است؛ هوای نفس و طبیعت بدن انسان نیز گمراه کننده اند؛ اما اگر انسان این مرحله را خوب انجام دهد خداوند قلبش را هدایت می‌کند.

مقایسه دو نوع راه اتصال به خداوند

هدایت اول که ارائه­ ی طریق است مانندزمانی است که کسی آدرس مکانی را به شخص دیگری می‌دهد؛ اما هدایت ایصال الی المطلوبزمانی است که دست آن شخص را می­گیرند و به آن مکان می‌برند. این هدایت دوم است که سقوطندارد و [هدایت] انسان تضمین می‌شود. {وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ «و هر که را خداوند هدایت کند، پس هیچ گمراه کننده‌ای برای او نیست»؛ {وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُفَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ}؛ «و هر که را خدا گمراه کند پس هیچ راهنمایی برای او نخواهد بود.»

مهم این است که انسان به مرحله­ ی دوم برسد یعنی بعد از اینکه به هدایت اول پاسخ مثبت داد خداوند هدایت دوم را می­فرستد و انسان را به مقصود می‌رساند.

اگر قلب انسان نورانی شود و به هر مقامی که برسد تا زمانی که در دنیا هست شیاطین هستند و اگر به مرحله­ی دوم برسد گمراه نمی‌شود اما آزار و اذیت خواهد دید. همان‌طور که پیامبران و امامان(ع) را آزار دادند. شیاطین انس و شیاطین جن گاهی به صورت مستقیم و گاهی با تحریک شیاطین انس اذیت می‌کنند.

حضرت ایوب به درگاه خداوند عرض می‌کند:

{وَ اذْکُرْ عَبْدَنا أَیُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ}[۲]

«و یاد کن از بنده ما ایوب هنگامی‌که به درگاه خداى خود عرض کرد: (پروردگارا) شیطان مرا سخت رنج و عذاب رسانیده است (تو از کرم نجاتم بخش).»

اما چون پیامبران به مرحله ­ی دوم هدایت رسیده اند نمی­توانند گمراهشان کنند. این است که باید در تمام مراحل از شر شیاطین به خداوند پناه برد.

الزام وجود روح هماهنگ کننده اجزای سیستم بایکدیگر و لزوم وجود آن در خدمت به امام زمان(عج)

در مطالب قبل اشاره شد کسانی که به امام زمان(عج) وصل نباشند امکان سقوطشان هست. در نتیجه انسان‌هابرای جلوگیری از خطر انحراف و سقوط باید مجموعه های کوچکی بسازند و این مجموعه هارا به مجموعه های بزرگ‌تری که زیر نظر اولیاء هستند وصل کنند.

همچنین به این موضوع اشاره شد که کسی که به هدایت ثانویه -که ایصال الی المطلوب است- برسد، یعنی هدایتی که در آن خداوند دست انسان را می‌گیرد و به مقصود می‌رساند، دیگر امکان سقوط و انحراف ندارد.

از این دو مطلب نتیجه گیری می‌شود که هدایت ایصال الی المطلوب هدایتی است که [خداوند] دست انسان رادر دست امام زمان(عج) می‌گذارد.

این دو مطلب در اصل با هم برابر هستند و معلوم می‌شود هر دوی آن‌ها یکی هستند. هدایت دوم، یعنی ایصال الی المطلوب هدایتی است که انسان در آن سقوط نمی‌کند. قبلاً هم ثابت شد تا زمانی که انسان به امام زمان(عج) وصل نشود احتمال سقوطش هست. پس نتیجه گیری می‌شود که ایصال الی المطلوب این است که خداوند دست انسان را در دست ولی خودش بگذارد. پس این دو مطلب در اصل یکی هستند و با هم فرقی ندارند.

بسیاری از سیستم‌های بزرگ که در آن‌ها اشخاص با تقلب و زد و بند رئیس جمهور، نماینده ­ی مجلس و مدیرعامل می‌شوند ولایتی نیستند. سیستم‌های بزرگی مثل سیستم آمریکا، شوروی، چین، ایران، اروپا هیچ کدام سیستم الهی نیست.

راه رسیدن به اهداف امام زمان(عج)

هدف امام زمان(عج) و اراده ­ی الهی را از دو راه می­توان شناخت. یک راه این است که انسان از ولی بپرسد. راه دیگر این است که خودش تعقل، تحقیق و مطالعه کند.

{وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ}[۳]

«و گویند اگر شنیده [و پذیرفته] بودیم یا تعقل کرده بودیم در [میان] دوزخیان نبودیم.»

انسان یا از اولیاء می‌شنود یا اگر اولیاءدر دسترس نبودند خودش تفکر و تعقل می‌کند. البته اصل اول «نسمع» است. چون این احتمالرا دارد که شیطان گاهی بر عقل وارد شود. گر چه اگر کسی عقلش را به کار بندد عقل همیشه هدایت کننده ­ی خوبی است اما یک مقدار مشکل‌تر است؛ «نسمع» راحت‌تر است.

پس راه وصل شدن به امام زمان(عج) این است که انسان وصل شود به اولیاء و [زیر نظر اولیاء] به امام زمان(عج) خدمت کند. هرکسی در حد خودش می­تواند کاری انجام دهد. این مجموعه ها اندک، اندک بزرگ می‌شوندتا خود امام زمان(عج) اولیاء را می‌فرستند تا بیایند و دست خادمان را بگیرند.

انواع ذکر و بهترین آن برای اتصال به خداوند

بزرگ‌ترین راه اتصال به خداوند «ذکر» است. ذکر تقسیم بندی می­شود به ذکر لسانی، قلبی و وجودی. «ذکر وجودی» همان ذکر عملی و آخرین مرحله است. ترکیب ذکر زبانی، ذهنی و قلبی می‌شود ذکر وجودی. ذکر عملی یعنی اینکه انسان عملی را انجام دهد که این عمل در جهت تحقق اراده ی مولا باشد. وقتی این عمل را انجام دهد سنخیت پیدا می‌کند و این سنخیت عین اتصال است.

این دو به هم ربط دارند؛ یعنی هر چه انسان با یک نفر سنخیت داشته باشد زودتر به آن متصل می‌شود. هر چه اتصالش بیشتر باشد سنخیتش هم بیشتر می‌شود.

به عنوان مثال اگر دو شاخه ها کاملاً با پریزبرق سنخیت داشته باشند زود وصل می‌شوند؛ اما اگر یکی از این دو شاخه ها کج باشد برایاینکه جا بیفتد باید فشار داد. اصولاً ارواح اگر با هم سنخیت داشته باشند با کوچک‌ترین بهانه ای زود به هم وصل می­شوند. برای مثال اگر روح دو نفر با هم سنخیت داشته باشند در خیابان همدیگر را می‌بینند و سریع به هم وصل می­شوند. البته وصل هم سنخیت می‌آورد؛ یعنی اگر انسان با کسی سنخیت نداشته باشد اما به او وصل شود و ارتباط برقرارکند به مرور زمان سنخیت پیدا می‌کند.

برای وصل شدن به امام زمان(عج) باید کاری کرد که آن کار مورد رضایت امام زمان(عج) باشد که ایشان شاد شود و با انسان ارتباط برقرار کند.

برای مثال اگر کسی قصد دارد ساختمانی بسازد و دو نفر برای کمک به او آماده باشند، یکی از آن‌ها خشت بیاورد و یکی دیگر تیرآهن بیاورد، آن شخص از خدمت کدام یکی از آن دو نفر راضی‌تر است؟

هر دو خدمت کرده اند اما چون به خشت نیازی ندارد از کسی که خشت آورده رضایت نخواهد داشت و برعکس از خدمت آن‌کس که ماده ی مورد نیاز او را آورده است رضایت دارد. این رضایت باعث می‌شود به او بیشتر علاقه مند شود. وقتی به او علاقه ‌مند شد این همان اتصال هست. هدایت و ارتباط روحی بیشتر می‌شود و شخص رشد می‌کند و بیشتر شبیه می‌شود. انسان‌هایی که کم کم به امام زمان(عج) شبیه تر می‌شوند و سنخیت بیشتری پیدا می­کنند مانند ابوذر، عمار و یاسر می­شوند. به همین علت خدمت خیلی اثر دارد. ذکر هم همین‌طور است. انسان ذکر هر چیز را بگوید از او انرژی می‌گیرد؛ مثلاً مرتاض‌ها معتقدند که اگر ذکر «ماه» را بگویند و تکرار کنند از ماه انرژی می­گیرند. اینکه می‌گویند در علوم غریبه تسخیر کواکب دارند، منظور همین کارها است. البته فقط این نیست و کارهای دیگری از جمله ذکر خاص، روز خاص و ساعت خاص هم هست. همه­ ی این‌ها برای این است که شرایط شباهت را فراهم کنند و ارتباط بگیرند. هر انسانی اگر یک چغندر بگذارد جلوی خود و ذکر چغندر را تکرار کند از آن انرژی می‌گیرد. ولی چغندر انرژی زیادی ندارد. اصولاً ذکر مذکور، از مذکور به ذاکر شروع می‌شود. وقتی از ذکر زبانی به ذکر ذهنی، به ذکر قلبی و ذکر وجودی می‌رود این‌گونه می‌شود. به همین علت بعضی مرتاض‌ها واقعاً ملَک و روح «مریخ» را در اختیار دارند و کارهای مناسب با فعل مریخ را انجام می‌دهند؛ به این می‌گویند ارباب طلسمات و ادات طلسمات.

وقتی انسان می­گوید «یا خیر الذاکرین»، «یا خیر المذکورین» و متمرکز می‌شود، انرژی می‌گیرد و با خداوند ارتباط برقرار می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) درباره ی اهل ذکر می‌فرمایند که این‌ها به جایی رسیدند که تمام عالم در گوشه ی قلبشان جای می‏گیرد. قدرت این را دارند که دنیا را این‌طور ببینند؛ آخرت، بهشت و جهنم را می ببینند. چون اهل ذکر هستند تمام عالم را در حضور خودشان می‌بینند.

بنابراین ذکر باعث ارتباط و اتصال می‌شود و اتصال باعث شباهت و سنخیت می‌شود. سنخیت هر چه بیشتر می­شود تا جایی که:

من کی ام؟ لیلی و لیلی کیست؟ من              مـا یکـی روحیـم انـدر دو بـدن
ترسم ای فصـاد اگر فصـدم کنـی              نیـش
را ناگاه بر لیـلی زنـی[۴]

سنخیت آن‌قدر زیاد است که می‌گوید اگر دست من را بزنید دست لیلی خون می‌آید. از این موارد زیاد مشاهده شده است که برای مثال دو برادر بوده اند که یکی از آن‌ها تیر خورده است و دیگری هم از بدنش خون آمده است؛ یکی مسموم شده است و حال دیگری هم بد شده است. در کتب علم روانکاوی و روانشناسی این‌ها را نوشته اند که چنین اتفاقاتی دیده شده است.

وقتی انسان به امام زمان(عج) خدمت می­کند، هر چه این خدمت به اهداف امام زمان(عج) نزدیک‌تر باشد موجب رضایت بیشتر او و ارتباط بیشتر با او می‌شود. این دست انسان را می‌گیرد و بالا می‌برد.وقتی سنخیت بیشتر ایجاد شود همین‌طور سرعت شباهت، بیشتر می‌شود و انسان رشد می‌کند.

برای شروع، کسانی که ولی پیدا نمی‌کنند باید مطالعه کنند، فکر کنند، کتاب و روایت بخوانند. حکومت امام زمان(عج) را مطالعه کنند تا بدانند چه کار می‌توانند بکنند.

برای شروع کافی است که انسان استادی پیدا کند که حرفش به دلش بنشیند که این نشان دهنده ی سنخیت است. البته ممکن است سنخیت کاذب باشد. ولی با این حال خوب است که انسانی ظاهراً متدین و شیعه ی امام زمان(عج) پیدا شود که حرف‌هایش هم دل‌نشین باشد و وقتی شخص نزد اوست و با او صحبت می‌کند احساس آرامش و لذت معنوی خدا گونه احساس کند. این نشان دهنده ی سنخیت است. این شخص برای شروع می‌تواند استاد باشد.

البته باید در عمل دنبال سنخیت حقیقی بود. چون گاهی مواقع سنخیت‌ها کاذب است پس باید دید این سنخیت حقیقی است یا کاذب. باید دید آن استاد در درجه ی اول عالم ربانی هست یا خیر. اگر عالم ربانی باشد معلوم می‌شود که سنخیت واقعی است و راه را ادامه می‌دهد؛ اما اگر عالم ربانی نباشد معلوم می‌شود آن سنخیت کاذب بوده است و باید در پی استادی دیگر باشد. اگر این فرهنگ در جامعه رایج شود و گسترش پیدا کند انسان‌ها در تحقق ظهور امام زمان(عج) نقش مهمی خواهند داشت.

استدلال علمی آن این است که رابطه ای بین روح مدبر بدن با طبع و مزاج وجود دارد که آن رابطه ی امام زمان(عج) با عالم ماده است.

در حال حاضرمدیریت، حکومت و سلطنت امام زمان(عج) در عالم ملکوت است و می‌آید پایین تا به عالم ملک برسد. اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد بستگی دارد که این دو واسطه یعنی مزاج و طبیعت از او اطاعت کنند؛ و مسئله این است که این فرهنگ باید گسترش پیدا کند.

والسلام


[۱] سوره زمر: آیات ۳۶-۳۷

[۲] سوره ص: آیه ۴۱

[۳] سوره ملک: آیه ۱۰

[۴] مثنوی معنوی

همچنین ببینید

جلسه عمومی ۱۸ دی ۹۷- جلسه ۳۳۱

بسم الله الرحمن الرحیم جلسه ۳۲۷                                                                   مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *